2011. november 9., szerda
2011. november 7., hétfő
JUNIPERUS PRE - BONSAIBÓL BUNJIN, ELSŐ ALAKÍTÁS
A MARCZIKA BONSAI STUDIÓBAN a bonsai stílusainak, a bonsaistílusok jellemzőinek kérdéseit igyekszünk körüljárni, legyen szó pre - bonsairól, vagy készbonsairól. Szeretnénk a jövőben többször is jelentkezni ebben a témában. Ezen írásban egy bonsaialakítást láthattok, mely a bunjin, vagy literati stílus jegyében történik.
Bunjin. Szinte megfoghatatlan bonsai stílus. Nehéz volna precízen körül írni, hogyan lehet jól eltalálni egy "irodalmi" stílusú fa hangulatát. Hogy mely ponton, milyen ismertetőjegy megjelenése esetén érjük tetten ezt a nemes és közkedvelt bonsai stílust, az nem minden esetben definiálható pontosan.
Mint ahogy minden művészeti értelemben vett stílushoz stílusjegyeket rendelünk - definiálandó az adott stílust, a "bunjinhoz" is tartoznak, kötődnek megjelenítendő hangulatközvetítő formaelemek, még akkor is, ha esetében gyakran előfordul, hogy a stílusjegy egyetlen motívumában jelenti meg magát a stílust. Az sem ritka, hogy az egyes stílusjegyek (mint például a jin, shari, csavarodott törzs, stb...) az alakítás közben eszközzé válnak és önmagukban is képesek kifejezni a bunjin stílus egyik fő filozófiai és esztétikai elemét, a magányosan élő, a szélsőséges időjárási viszonyok által való meggyötörtség érzetét. Ezek a sok esetben kaotikusnak tűnő részletek azok, amik mentén kirajzolódik egyfajta határvonal az egyes bonsai stílusok közt.
Az alábbi képen látható boróka már az alakítás kezdete előtt rendelkezik egy sor olyan tulajdonsággal, melyekből kiindulva kialakítható egy modern hangulatú bunjin bonsai. Karcsú, filigrán törzs, mozgalmasan egymásba érő ívekkel és rajzos vonalvezetéssel. A törzsön shari fut végig, melyet számos jin tagol.
A törzs tanulmányozása után, világossá válik, hogy a jelenlegi beültetés nem ad optimális egyensúly érzetet a szemnek. Kb. 45°- os döntés után hat természetesnek a megjelenés és alakul ki az egyensúly érzet. A jelenleg még rendezetlen lombkorona nem csak túl átláthatatlan, de ki is takarja a törzset, nem engedi látni azokat a részleteket, amiket érdemes megmutatni, amik előnyei ennek a fának. Nyilvánvaló, hogy az ágszintek kialakításához erőteljesen kell majd drótozni.
Még az alakítás előtt szükséges alaposan megtisztítani a törzset, az ágakat és minden részletet. A fenyőkkel ellentétben, a borókáknál nem hat jól a kérgesedés látványa. A növekedés következtében folyamatosan leváló kéregdarabok a borókán rendezetlen, elhanyagolt hatást keltenek. Nem beszélve arról, hogy kitűnő búvóhelyként szolgálnak számos kártevőnek. A lehámló szürkés kéreg a borókák törzsén sokkal inkább koszosnak hat, mint idősnek.
A vastagabb kérges részeket bonsaikés segítségével eltávolítjuk a törzsről, vigyázva a legalsó rétegre, hogy az sértetlen maradjon. A kést inkább úgy használjuk mint egy spaklit, hogy elkerülhessük a törzs szükségtelen összeszabdalását. Mikor a nagyobb, könnyen leváló kéregrészektől megtisztítottuk a növényt, következik a drótkefés tisztítás.
A drótkefés tisztítás nem csak praktikai okokból alkalmazandó. Esztétikusabb és kompaktabb látványt nyújt az így végigtisztított törzs. Tisztítás közben az élő és a holt rész, expresszív kontrasztot alkotva különül el egymástól.
Tisztítás után áttekinthetőbb állapotú lett a lombkorona. Újra átnézzük, átgondoljuk mely ágakat merre alakíthatjuk. Válogatunk, mely ágakból képezhetünk ágszinteket, mely ágak feleslegesek. Nem feltétlenül az idősebb ágakat tartjuk meg. Sok esetben egy fiatalabb de erősebb ággal hosszútávon többre megyünk, mint egy legyengült, satnyább ággal.
Az ágvégeket kiterítjük, majd a belső és a felesleges hajtásokat kivágjuk, kicsipkedjük. Így rendezettebb és kezelhetőbb állapotba hozzuk az ágvégeket. Könnyebb lesz drótozni és természetesebb ágrendszerként hat az ágvégek együttese.
Drótozásnál érdemes figyelni néhány alapvető dologra. A drótok ne keresztezzék egymást. Ne legyenek túl szorosan feltekerve az ágra. A drótozott ág hajlítását lassan végezzük, ne hirtelen mozdulatokkal, így kisebb az esély arra, hogy alakítás közben megroppan az ág, netalán el is törik.
Az első alakítás befejezését egy tavaszi átültetés fogja követi. Valószínüleg a drótokat egy év múlva már le kell vágni az ágakról, mivel erőteljes növekedésű ez a boróka. Ekkor még valószínüleg nem fognak tökéletesen beállni az ágak bár biztos, hogy nagyon mutatós lesz lombkoronája. A kiállítási minőség érdekében jövőre újradrótozzuk, azután már vélhetően rendesen beállnak az ágak a kívánt formában. Felhőalakú matt mázatlan tálba helyezzük, közegnek pedig akadama, kyriu és lávakő granulátum keverékét használjuk. A növény tápanyag utánpótlását biogolddal oldjuk meg.
2011. november 3., csütörtök
ŐSZI ORCHIDEA ÉS BROMÉLIA KIÁLLÍTÁS A VAJDAHUNYADVÁRBAN
A Magyar Orchidea Társaság rendezésében idén is látogatható a hagyományos ŐSZI ORCHIDEA ÉS BROMÉLIA KIÁLLÍTÁS .
A rendezvény rendszeres kiállítója a MARCZIKA KERTÉSZET , idén is megjelenünk számos orchideával és broméliával.
Mindenkit szeretettel várunk a Vajdahunyadvárban, november 4 - 5 - 6. - án.
nyitva : 10 - 18 h
2011. november 2., szerda
HIGH END AUDIO ÉS EXCLUSIVE BONSAI.
A PENNA POOR KFT és a MARCZIKA BONSAI STÚDIÓ idén karöltve mutatja be High end termékeit.
Szeretettel meghívunk egy kellemes zenehallgatásra és beszélgetésre csodálatos bonsaiok társaságában.
Házimozi és HiFi Show 2011 Westend Hilton Budapest, Badacsony teremNovember 5-6. Szombat - Vasárnap
Bemutatjuk az első HIGH-END-PRO kiadványunkat, Sebestyén Ernő hegedűművész életrajzi könyvét és az Eszterházy Trió felvételét is.
A rögzített zenén túl élőben is hallhatjuk a művészt, aki megtisztelő látogatásával és fellépésével J.S. Bach a-moll szonátájából (BWV 1003) és d-moll partitájából (BWV 1004) előadott részletekkel demonstrálja az élő zene varázsát.
Külön érdekesség, hogy Rácz Pál hegedűkészítő Cremonában a “hegedűkészítők világbajnokságán” díjnyertes hegedűjén játszik a művész.
Az előadások kezdési időpontjai:
Szeretettel meghívunk egy kellemes zenehallgatásra és beszélgetésre csodálatos bonsaiok társaságában.
Házimozi és HiFi Show 2011 Westend Hilton Budapest, Badacsony teremNovember 5-6. Szombat - Vasárnap
Penna: 25 éve a high-end audió - videó világában

A rögzített zenén túl élőben is hallhatjuk a művészt, aki megtisztelő látogatásával és fellépésével J.S. Bach a-moll szonátájából (BWV 1003) és d-moll partitájából (BWV 1004) előadott részletekkel demonstrálja az élő zene varázsát.
Külön érdekesség, hogy Rácz Pál hegedűkészítő Cremonában a “hegedűkészítők világbajnokságán” díjnyertes hegedűjén játszik a művész.
Az előadások kezdési időpontjai:
- szombat 14h és 16h
- vasárnap 11h, 13h, és 15h
2011. október 21., péntek
EGY JAPÁN JUHAR FELKÉSZÍTÉSE BONSAI KIÁLLÍTÁSRA
A MARCZIKA BONSAI STUDIÓ rendszeres résztvevője a hazai bonsai kiállításoknak és bonsai rendezvényeknek. Örömmel veszünk részt kiállítóként minden olyan rendezvényen és bonsai kiállításon, ahol a bonsai kerül fókuszba. Tesszük ezt azért, mert hivatásunk, hobbink, és szívügyünk is egyszerre a bonsai! Ki ne érzékenyülne el, egy igényesen kiállított tálba ültetett fa látványától?
A bonsai kiállításra való felkészítése előkészületekkel jár
Moházás. A felkészítéshez nemcsak kifogástalan eszközök szükségesek. Jó ha rendelkezünk mohával és például shohin akadamával is. Mi termesztett mohát használunk a talajfelszín kidolgozásához. Azért termesztett mohát, mert így - mint a képen is látható - rendkívül vékony mohapárnákkal tudunk dolgozni, ami kifejezetten előnyös lehet, ha a nebari (gyökérnyak) körül alkalmazzuk. A friss mohát rendezhetjük foltokban is a talajfelszínen, de beboríthatjuk vele teljesen is a talajfelszínt, például abban az esetben, ha a takarandó talaj nem nyújt esztétikus látványt önmagában.
Igazítások a lombozaton
Akadhatnak kisebb igazítanivalók a lombkoronán még akkor is, ha a bonsai kiállításra kiválasztott növényünk már korábban is a megfelelő törődésben részesült. Gondolunk itt az esetlegesen túlnőtt hajtásokra, melyek megbontják a bonsai lombozatának egységes, kompakt formáját, de gondolhatunk akár levélre is, mely valami miatt nem illik bele a képbe, például méretben eltér a többi törpült levéltől, vagy egyszerűen csak zavarja esztétikai érzékünket. Ezeket egyszerűen csak eltávolítjuk egy precíz vágással, vagy visszacsípéssel.
Ezek után, alaposan megöntözzük a növényt, hogy a kiállítás napjai alatt elegendő legyen csak permetezni a földlabdát, mert a legtöbb esetben a kiállításokon nehezen kivitelezhető a bonsaiok öntözése.
Utolsó simítások
Az öntözés után, még finomíthatunk a moházáson. Precízebben a nebarikontúr köré tömködhetjük a mohát,
az egyes mohapárnák illesztéseinél összébb dolgozhatjuk a széleket, majd jöhet a shohin akadama.
A shohin akadamát csak vékonyan szórjuk szét a felszínen, majd a felesleget finoman leseperjük. Erre azért van szükség, mert így egy sokkal finomabb, sokkal elegánsabb, sokkal rendezettebb kidolgozottságú felületet kapunk, ami egyszerűen jólesik a szemnek. Az igazán apró akadama szemcsék, ráadásul beülnek a mohapárnák közé is, így "kontúrosan körberajzolva" azokat nagyban elősegítik a dekoratív hatás fokozását.
Végül, de nem utolsósorban, egy enyhén nedves ronggyal áttöröljük a tálat, ne legyen rajta kosz és ne legyen rajta semmilyen folt. Már csak az maradt hátra, hogy egy paraffinolajos ronggyal áttöröljük az egész bonsai tálat, majd a felesleget egy tiszta rongydarabbal visszatöröljük.
2011. október 11., kedd
PHALAENOPSIS EQUESTRIS (BLUELIP)
A képen látható lepkeorchidea, azon alapfajok közé tartozik amelyeknek tovább nő a virágszára, így akár egész évben folyamatosan hozza virágait. A folyamatosan növekedő virágszáron elevenszül. Ezt nevezzük vivipara jelenségnek. Lakás környezetben is minden további nélkül tartható.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)