2013. szeptember 9., hétfő

Bonsai (f)irka

Ennek az írásnak eredetileg az lett volna a címe, hogy "Arany és foglalat". De "Valaki" pont erre járt és - amíg nem néztünk oda - jól összefirkálta a monitort. Hogy a címben szereplő "arany" szó alatt mit értettünk, talán nem szükséges magyaráznunk, a "foglalat" szót talán már inkább. A "foglalat" szó ebben a témában természetesen a bonsai tálra utalt volna. Miért is??? ...mert ez a kis szerénykedő írás arról szeretett volna szólni, hogy miért is lett egy félkaszkád bonsai tálja egy nem kaszkád bonsai tál.... Talán azért mert literati a bonsai..... vagy? Nem. Ez a bonsai nem literati. Nem is félkaszkád...vagy igen?... MEGVAN! Ez minden bizonnyal egy shakan stílusú bonsai! ...ja, nem. Az sem.... de, hát...akkor?

Valószínűleg (utólag) igazat kell adjunk a (bonsai) firkásznak, hiszen igazolódni látszik, hogy a sajátos kis graffitije nem is volt olyan öncélú. Meghajlunk gondolata előtt és használni kezdjük ebben a blogbejegyzésben - ha másként nem - alcímként az ő bonsai parafrázisát. Alcím tehát:


Arány és TÁL

Bonsai fák átültetése esetén, adná magát, hogy a stílushoz és formához megfelelő tálat válasszuk. De mi van akkor, ha az egyes bonsai stílushoz köthető bonsai tálak statikailag nem tartják lábon a bonsait és ezért abban gyakorlatilag - stilszerűen fogalmazva - nem tálalhatók...
A képen látható boróka bonsait elméletileg jól lehetne ültetni kaszkád / kengai tálba. Viszont ez azt eredményezné, hogy - hosszú törzse miatt - a bonsai fejnehézzé válna. Egy szó mint száz, kaszkád / kengai bonsai tálak kizárva. Tovább gondolkodva, az jöhetne még szóba, hogy a fa erős literati vagy bunjin jellege esetleg megengedné a dobtálak használatát. Ez viszont talán nem kölcsönözne annyira szerencsés megjelenést ennek a bonsai fának. Mit lehessen ilyenkor tenni? Nem marad sok esély ilyenkor. Marad az előképek keresése! Kerestünk. Kutakodtunk. Elsősorban régies stílusban ültetett bonsaiokat nézegettünk töbnyire Japán forrásokban és úgy vettük észre, hogy a kerekített és kerekítetlen sarkú mázatlan bonsai tálakat kellő esztétikai igénnyel, de lehet használni az ehhez hasonló fákhoz. A boróka gyökérlabdája szerencsére bő mozgásteret adott nekünk arra, hogy válogathassunk a különféle méretű bonsai tálak közt. Szükség is volt erre, mert - be kell valljuk - a helyes bonsai tál méret kiválasztása nem volt túl egyszerű feladat.




Jin és shari

Természetesség. A természetesség az egyik kulcsfontosságú kérdés a bonsaiok kialakításánál és bonsai kiállításra való felkészítésénél. A jin és shari együtt is és külön-külön is alkalmas arra, hogy a bonsai fának természetes és egyben koros / idős hatást kölcsönözzön. Mivel ez az egyik "bázikus" és egyben nagybetűs cél, ezért - különösen borókák esetében - érdemes jineket és sharikat kialakítani minél természetesebb módon. Gyakran a gépi alakítások háttérbe szorulnak és a kézzel készült faragások, hasítások eredményei meggyőzőbbek lesznek, mint az egyes marófejek által hagyott nyomok. Persze a téma megérdemelne egy külön posztot, hiszen mint minden témának a bonsaion belül, ennek is megvannak a maga táborai. Nem is fogunk részletekbe bocsájtkozni, nem is fogunk állást foglalni most ebben.




Egyes kidolgozott elhalt fa részek (deadwoods),  arra is alkalmasak, hogy segítségükkel vezethessük végig a bonsai törzsén a szemlélő tekintetét. Lehetőség arra, hogy megannyi részlettel gazdagítsuk a bonsai törzsét, ágait, egyszóval az összképet. Lehetőség arra, hogy a szemlélő tekintete elvesszen a részletekben és minnél inkább átadja magát a látvány nyújtotta élménynek.
 
A bonsai fák alakításakor alkalmunk nyílik - elsősorban a bonsai törzse által nyújtott lehetőségek szerint - újrapozicionálni magát a bonsait. Újraértelmezni elhelyezhetőségét, sőt akár újradefiniálni stílusát. Amire ilyenkor törekedni kell, és ami ilyenkor a legtökéletesebb iránymutatónk lehet, az a (statikai) egyensúlyra való törekvés.

Nem titok, sőt nyílt titok, hogy a stabilitás, az egyensúly, sokszor csak érzet a bonsaiok esetében. Ha a bonsai gyökérlabdája nem volna dróttal rögzítve, bizony sok esetben kiborulna a tálból. Hogy ez baj-e, vagy csalás-e, azt ki-ki döntse el maga. Annyi azonban biztos, hogy az egyensúly érzet megteremtéséhez elengedhetetlen az egyes ágak és ágszintek átgondolt irányba állítása. Igazából ez a sava-borsa az alakításnak. Ezen múlik, hogy az idővel kompakttá váló lombkorona humbuk lesz-e, vagy bonsai. Ezen múlik a légies, könnyed hatás, ezen múlik a bonsai egyes részleteinek teret imitálni tudó képessége, a bonsai valós élvezeti értéke.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése